Deelnemers aan de regeling van Cultuur Innovatiefonds Provincie Utrecht (CIPU) spijkeren onder begeleiding en door te experimenteren hun innovatieve plan en ondernemerschapsskills bij. Daarnaast werken ze met een financiële bijdrage aan onderzoek en ontwikkeling. Art-up is sinds de start van het fonds in 2020 betrokken met advies over de regeling zelf én training van de deelnemers: van het prille eerste idee naar een gevalideerd concept.
Aanleiding opdracht
Innovatie aanjagen in de cultuursector, in de volle breedte van de provincie Utrecht – dus ook bij kleinere partijen en/of minder grote gemeenten – dát is de kern van CIPU. Maar alleen geld geven, weet het fonds, is dan niet genoeg. We moeten ondernemers in deze sector ook helpen: door hen te stimuleren stap voor stap en met experimenten tot een beproefd concept te komen, met training in ondernemerschapsskills, met een nuttig netwerk van collega-ondernemers en door coaching.
Wat was de opdracht?
Innovatiekracht in de cultuursector komt vaak van onderaf. Van kleine initiatieven, frisse denkers, nieuwe start-ups. In 2022 en 2023 lag bij CIPU daarom extra nadruk op het werven van startende initiatieven. Art-up ontwikkelde daarvoor een aanpak, en voerde die ook uit. Ook dacht Art-up mee over aanpassing van de subsidieregeling, om deze zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij dit type ondernemers. Tot slot begeleidde Art-up deelnemers net als in eerdere edities tijdens beide fases van het traject om met experiment en via een innovatiecyclus tot een getest concept te komen.
Inzichten van onze trainers
"Een idee ontstaat bij ondernemers in de cultuursector vaak vanuit een eigen drive of passie. Door dit te combineren met nuttige kennis en zakelijke skills, werken we met hen aan impact en toekomstbestendigheid. We laten inzien dat dit prima samen kan gaan met autonoom werken en creatieve vrijheid."
Terry Brochard
Trainer in het begeleidingsprogramma van CIPU
De aanpak
De juiste deelnemers aan boord
Hoe krijg je ondernemers met een pril idee over de streep om een aanvraag in te dienen? Dan moet je hen eerst bereiken. Hoe werf je de juiste deelnemers? De naamgeving is belangrijk. Door in communicatie geen subsidieregeling of open call te noemen, bijvoorbeeld. Want juist ondernemers met een heel pril idee voelen zich dan niet aangesproken. Samen met CIPU organiseerde Art-up Innovatiecafés, op verschillende plekken in de provincie Utrecht. Na elk Innovatiecafé volgt een evaluatie en waar nodig aanpassing van het concept. De Innovatiecafés trekken in de provincie Utrecht mensen met veel interesse voor innovatie, en in het bijzonder ook ondernemers of start-ups met een beginnend idee of project. Ze komen in contact met CIPU, doen inspiratie op voor innovatieprojecten en breiden hun netwerk uit.
Tijdens het aanvraagproces nemen we drempels weg. Op advies van Art-up pitchen deelnemers hun idee via video. Daarna volgen meet & greets met de commissieleden, waardoor ze hun idee face-to-face kunnen toelichten.
Kunnen wij je helpen?
Benieuwd wat Art-up voor jouw organisatie kan doen? We plannen graag een vrijblijvende kennismaking met je in.
Wil je meer weten over de verschillende trainings- en adviestrajecten die Art-up aanbiedt?
Ondernemen en innoveren voor de toekomst
De innovatiecommissie van CIPU selecteert de deelnemers. Daarna start het innovatietraject, dat bestaat uit twee fases. Trainers van Art-up begeleiden de deelnemers bij hun innovatietraject in beide fases. Het doel van de eerste fase is om van een idee naar een goed doordacht concept te komen, inclusief een plan voor het toetsen van de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van het project. In de tweede fase werkt een kleinere groep deelnemers vanuit dat projectplan via een innovatiecyclus van experimenteren, testen en bijstellen stap voor stap naar een gevalideerd prototype.
Beide fases bestaan uit regelmatig terugkerende workshopdagen, met steeds een ander centraal thema. De thema’s bepalen we aan de hand van de waardepropositiepuzzel. Art-up combineert hierbij ervaring met ondernemen in de cultuursector, en kennis van innovatie en organisatieontwikkeling.
De workshopdagen volgen deelnemers samen. Dat is prettig: ze leren van de trainers en van elkaar. Zo bouwen ze aan een netwerk waar ze ook na het innovatietraject op terug kunnen vallen. Dat leidt tot nieuwe ideeën, herkenning of zelfs samenwerking.
Voorbeeld uit de praktijk
In 2023 nam Pleun Pijnenburg deel aan het innovatietraject. Zij ontwierp maatkleding en collectie items, maar doordat ze steeds meer bezwaren voelde tegen de negatieve impact van kleding op het milieu, wilde ze haar praktijk verder verduurzamen. Bij CIPU begon ze met het idee van een kledingbibliotheek. Tijdens fase 1 kwam ze erachter dat ze hiermee haar kennis en kunde niet maximaal kon benutten, en dacht ze na over hoe ze dezelfde impact zou kunnen maken in haar praktijk als kledingontwerper. Zo switchte ze naar een plan om circulaire kostuums voor de podiumkunsten te ontwikkelen. Vergelijkbare impact, en dichter bij haar praktijk als ontwerper.
Fase 1: wat en voor wie?
Tussen workshopdagen in gaan deelnemers zelf aan de slag. In de eerste fase onderzoeken ze wie gebruikers en samenwerkingspartners zijn, en onderzoeken ze via experimenten met simpele prototypes wat zij van(onderdelen van) het plan vinden. Ook analyseren ze de impact die ze willen maken, en hoe ze dat bereiken. Zo scherpen deelnemers hun plannen aan.
Fase 2: haalbaar en uitvoerbaar
In de tweede fase onderzoeken deelnemers de praktische kant. Tijdens workshopdagen nemen we hen mee in de theorie over financiering en organisatie, en wat er mogelijk is. Met creatieve werkvormen brainstormen en sparren ze met elkaar. Buiten de workshopdagen om zetten ze hun verdienmodel in de steigers en zoeken ze samenwerkingspartners. Ook experimenteren ze in kleine stappen met verschillende vormen van hun project en sturen ze telkens bij.
Tussen de workshopdagen door, in zowel de eerste als de tweede fase, zijn er online check-ins. Hiermee monitoren we de voortgang en helpen we deelnemers op weg bij vragen of hobbels. Het doel is dat ze zo tot een gevalideerd concept én plan van aanpak komen, waarmee ze hun onderneming ook na het innovatietraject van CIPU voort kunnen zetten.
Wat zeggen onze opdrachtgevers?
"CIPU stimuleert niet alleen innovatie, maar blijft zelf ook telkens innoveren. Art-up heeft als vaste en betrouwbare partner de afgelopen jaren een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van ons capacity building programma en de werving en kennisdeling. Daarnaast zijn ook altijd bereid geweest om constructief mee te denken over de doorontwikkeling van het fonds."
Brett Bannink
Provincie Utrecht
Het resultaat
De afgelopen jaren begeleidde Art-up de afgelopen jaren 47 ondernemers namens CIPU. We hielpen hen niet alleen vooruit met één project of idee, maar zorgden ook voor ondernemerschapsskills, kennis van hoe je komt tot een beproefd concept, een netwerk en inzicht waar ze hun duurzame beroepspraktijk verder op kunnen bouwen.
Bovendien ontwikkelen we de regeling en het begeleidingstraject met CIPU steeds door. Art-up en CIPU onderzoeken, experimenteren, testen en sturen bij. Deze samenwerking is op zichzelf dus ook een innovatietraject. Zo laten we zien dat een regeling die innovatie in de cultuursector stimuleert, heel goed mogelijk is. En wat de impact daarvan is. Dat maakt dit project een goed voorbeeld van de missie van Art-up: niet alleen één ontwikkeling aanjagen, maar het liefst ook de impact doorvertalen naar de cultuursector als geheel.
Nieuwe ronde geopend!
Ook in 2025 gaat Art-up samen met CIPU weer op zoek naar Utrechtse initiatiefnemers van innovatieve ideeën, die zich richten op experiment, samenwerking en kennisdeling binnen de culturele en creatieve sector. De nieuwe aanvraagronde is nu geopend!