De cultuursector effectief versterken, en dan in het bijzonder met digitale toepassingen. Vanuit dat idee is in 2022 Cultuurloket DigitALL opgericht. Het loket deelt kennis over dit onderwerp en verstrekt financiering aan culturele organisaties om digitale toepassingen te onderzoeken en te ontwikkelen. Art-up is sinds de oprichting van deze bijzondere publiek-private samenwerking als kennis- en uitvoeringspartner bij het Cultuurloket DigitALL betrokken.
Aanleiding opdracht
Cultuurloket DigitALL is er voor alle culturele organisaties – groot en klein – en voor kleine plannen tot en met omvangrijke projecten. Centraal staat dat digitale technologie wordt gebruikt om het contact met het publiek te versterken of een nieuwe publiekservaring te bieden. Vanaf de start van Cultuurloket DigitALL biedt Art-up als vaste partner training en begeleiding aan organisaties die financiering van het loket ontvingen.
Wat was de vraag?
In 2022 signaleerde Cultuurloket DigitALL dat culturele organisaties moeite hadden om plannen te ontwikkelen voor digitale publiekstoepassingen en de bijbehorende werkwijze. Daarom vroeg het Cultuurloket Art-up een aanpak te ontwikkelen om culturele organisaties al in een vroeg stadium te begeleiden.

Wat zegt de opdrachtgever?
"Cultuurloket DigitALL zorgt voor financiering én voegt kennis toe aan de sector. Dat gaat voor ons gelijk op. Van culturele organisaties die meededen aan de programma’s van Art-up horen we terug dat ze tools hebben gekregen die ze ook bij andere projecten toepassen. Dat maakt het extra waardevol. Onze impact reikt veel wijder dan onze projecten alleen."
Tanja Zuijderwijk
Programmamanager Cultuurloket DigitALL
De aanpak
Een app, een interactieve website of iets met extended reality? De stap van als culturele organisatie ‘iets’ willen met digitale toepassingen naar een concreet, goed onderbouwd plan is vaak lastig. Art-up ontwikkelde daarom samen met Cultuurloket DigitALL een drietrapsraket. Met een workshop en een workshopreeks helpt Art-up organisaties nog voor hun daadwerkelijke financieringsaanvraag op een speelse, onderzoekende manier op weg: van nog geen of alleen nog maar een vaag idee naar een concreter plan. En van een concreter, maar nog niet voldoende uitgewerkt idee naar een goed onderzocht en onderbouwd plan. Die tweede stap is de opmaat naar een financieringsaanvraag bij Cultuurloket DigitALL.

Kickstart
Stel: een culturele organisatie wil iets met digitale toepassingen, maar weet nog niet precies wat, of waarom. Dan is het zaak eerst de aanleiding te analyseren: wat wil je als organisatie precies bereiken? Past een digitale toepassing daarbij, en zo ja: op welke manier? Die vragen staan centraal bij de eendaagse training DigitALL Kickstart.
Het programma begint met een spelvorm, waaraan deelnemers in teams deelnemen. Het spel daagt deelnemers uit om verder dan hun gebruikelijke aanbod en publiek te kijken en te onderzoeken hoe ze verschillende trends, doelgroepen en technologieën kunnen combineren. Door de spelvorm kan dat op een losse manier, zonder dat er iets van afhangt.
In het tweede deel van het programma werken deelnemers volgens dezelfde structuur: ze onderzoeken hoe de eerder verkende ontwikkelrichtingen aansluiten op hun eigen idee. Het resultaat presenteren ze tijdens speeddates aan elkaar. De toehoorders luisteren naar het verhaal alsof ze een beoordelingscommissie zijn, en geven tips en tops. Zo loopt iedere deelnemer aan het einde van de dag naar buiten met een eerste idee of denkrichting.

"Cultuurloket DigitALL begrijpt heel goed dat alleen geld niet genoeg is om digitale innovatie in de cultuursector aan te jagen. Kennis en vaardigheden zijn onmisbaar. Vanuit Art-up staan we naast Cultuurloket DigitALL en ontwikkelen we programma’s waarmee we culturele organisaties in verschillende fases de juiste tools aanreiken om verder te komen in hun ontwikkeling."
Jon Heemsbergen
Oprichter en adviseur Art-up
Lab
Hoe kom je van een goed idee naar een stevig gefundeerd plan van aanpak? Die vraag staat centraal tijdens het DigitALL Lab. Hierbij laat Art-up deelnemers in drie bijeenkomsten door verschillende lenzen naar hun eigen idee kijken. Bijvoorbeeld vanuit de lens ‘zinnigheid’. Wat draagt het project bij aan jouw missie en doelstellingen? Als je vanuit trends en ontwikkelingen naar je idee kijkt, wat doet het idee dan, en voor wie? Of vanuit de doelgroep: wat weet je van de doelgroep, en wat nog niet? En: hoe krijg je zicht op de werkelijke behoeften van mensen? Wat heb jij als organisatie in huis om dit plan uit te voeren, en wat (nog) niet? En ook: waar komt het geld vandaan?
Iedere sessie in dit traject bestaat uit theorie én praktijk, en een belangrijk onderdeel is dat deelnemers samen in gesprek gaan. Ze helpen elkaar op weg, leren daar zelf ook van en zien misschien zelfs mogelijkheden om samen met een plan aan de slag te gaan. Tijdens de laatste sessie pitchen de deelnemers hun plan in vijf minuten aan elkaar. Van de anderen krijgen ze opbouwende feedback, aan de hand van de gebruikte lenzen. Op basis daarvan maken deelnemers voor zichzelf een roadmap: van nu tot en met uitvoering: wat moet ik doen en wanneer? Zo eindigen deelnemers de workshopreeks met een gestructureerd plan de campagne.
Het resultaat
Meer helderheid over waar je als culturele organisatie naartoe wil met digitale publiekstoepassingen, en waarom. Inzicht in en begrip van de doelgroep. Een roadmap waarmee je zicht krijgt op de weg van idee tot en met uitvoering. De kickstart- en labtrajecten geven culturele organisaties richting, meer helderheid of zelfs concrete ideeën om met digitale toepassingen aan de slag te gaan. Ze spijkeren hun innovatieskills bij, denk aan: gestructureerd brainstormen voor goede ideeën, het eigen en andermans plan kritisch bevragen, een idee bekijken vanuit verschillende invalshoeken en werken en plannen met een roadmap.
Na ieder traject – DigitALL Kickstart en DigitALL Lab – evalueren we. Op basis daarvan scherpen we het programma aan. Zo sluiten de trajecten steeds goed aan bij de behoeften van de deelnemers en bij de veranderende wereld. In het geval van Cultuurloket DigitALL gaat dat over digitale toepassingen, maar deze aanpak is ook geschikt voor andere thema’s die raken aan ontwikkeling, innovatie en het bereiken van nieuwe doelgroepen.

“De trajecten die we samen met Cultuurloket DigitALL doen, zijn waardevol. Juist omdat we culturele organisaties begeleiden vanaf het prilste idee. Dat het belangrijk is om juist al met een onaf idee naar buiten te treden, vind ik een mooi inzicht voor culturele organisaties. Het is spannend en kwetsbaar om te doen. Maar wel dé manier om je idee verder te brengen.”
Terry Brochard
Trainer Art-up
Kunnen wij je helpen?
Benieuwd wat Art-up voor jouw organisatie kan doen? We plannen graag een vrijblijvende kennismaking met je in.
Wil je meer weten over de verschillende trainings- en adviestrajecten die Art-up aanbiedt?