Over het IJ schakelde Art-up in om tot een heldere en inspirerende nieuwe richting voor hun organisatie te komen. In slechts zes weken doorliepen we met de organisatie drie fases, waarin we een ambitieuze langetermijn visie neerzetten, nieuwe concepten en programmalijnen bedachten, en dit alles naar een concreet en realistisch plan vertaalden. Met de daaruit voortvloeiende activiteiten voor de periode 2025 - 2028 brengt Over het IJ een duidelijke focus aan en sluit zij beter aan bij hun makers en publiek.
De vraag
Door de ontwikkelingen van de afgelopen jaren, zoals stijgende prijzen en veranderende behoeften in het veld, moest Over het IJ harde keuzes maken: een tiendaags festival organiseren voor grootstedelijk locatietheater in Amsterdam-Noord én kwalitatief hoogwaardige ontwikkeltrajecten bieden voor verschillende soorten makers was niet langer realistisch. Zo zetten ze voorzichtig de eerste stappen in een nieuwe richting, maar waar ze precies naartoe werkten en hoe ze daar moesten komen, was nog niet helder. Het indienen van een aanvraag voor het nieuwe Kunstenplan voelde als het juiste moment om, onder begeleiding van Art-up, helderheid te krijgen over de visie en de strategie voor de komende jaren.
De aanpak
Om binnen korte tijd tot een complete en gelaagde visie en organisatiestrategie te komen, hebben we drie werksessies gefaciliteerd met Over het IJ. In de eerste sessie zette Over het IJ, samen met trainers Jon en Dorian, een ambitieuze visie op papier: in 2040 is Over het IJ niet alleen dé ontwikkelplek voor nieuwe makers die willen werken met locatie in de context van de stedelijke omgeving, het is ook hét knooppunt van een landelijk netwerk voor locatietheater in de stedelijke context.
Hierin maakt Over het IJ expliciet de keuze om zich te richten op de nieuwe maker (0 t/m 7 jaar werkervaring). Door het opstellen van verschillende makersprofielen kregen we inzicht in de behoeften van de verschillende typen makers voor wie Over het IJ er wil zijn. Zo heeft de sociaal-artistieke maker bijvoorbeeld meer tijd nodig om aansluiting te vinden bij de lokale context waarin diens project plaatsvindt, en heeft de maatschappelijke maker soms meer begeleiding nodig in het vormonderzoek op locatie.
De resultaten uit deze eerste fase vormden het startpunt voor een creatieve sessie waarin trainers Terry en Dorian het team van Over het IJ aanmoedigden om alle mogelijke uitingsvormen voor Over het IJ te ontdekken en onderzoeken. Van clubavonden, winterBBQ’s en circustenten - alles kwam voorbij. Met behulp van belangrijke randvoorwaarden, werkten we dit uit tot verschillende innovatieve concepten voor het Over het IJ van de toekomst.
In de laatste fase kwamen de verschillende onderdelen samen tot een goed uitvoerbaar en financierbaar plan. De toekomstvisie, behoeften van makers en publieksdoelstellingen resulteerden in een nieuwe opzet voor Over het IJ als ontwikkelplatform en festival-tweeluik. Met passende trajecten voor verschillende typen (nieuwe) makers en bijbehorende presentatiemomenten.
Wat zeggen onze opdrachtgevers?
“Zelf ga je soms nog terug in de groef waar je altijd al in zat en Art-up zorgde ervoor dat we scherp bleven op de nieuwe richting die we in willen slaan. Omdat we een strategisch team hebben wat vooral artistiek sterk is, was het als algemeen directeur fijn dat Art-up juist ook echt meedenkt op strategisch en zakelijk vlak.”
Mick Stevens
Over het IJ
Het resultaat
Het resultaat is een breedgedragen, inspirerende en richtinggevende toekomstvisie voor Over het IJ en concrete stappen die ervoor nodig zijn om daar te komen. Dit legde de basis voor een beleidsplan voor de periode 2025 - 2028 waarin Over het IJ duidelijk een nieuwe richting inslaat, focus aanbrengt en beter aansluit bij makers en publiek.
Kunnen wij je helpen?
Benieuwd wat Art-up voor jouw organisatie kan doen? We plannen graag een vrijblijvende kennismaking met je in.
Wil je meer weten over de verschillende trainings- en adviestrajecten die Art-up aanbiedt?