Kennis van je publiek is een voorwaarde voor succesvolle innovaties. Als je publieksgericht werkt en dus de behoeften van je bestaande en gewenste publiek centraal zet, kom je tot oplossingen die echt waarde toevoegen. Innovaties kunnen alsnog mislukken, maar je leert er meer van, waardoor elke mislukking een stap is naar toekomstig succes.

Publieksgericht werken staat dan ook aan de basis van onze trainingen en programma's. Het is vaak een enorme eye-opener voor deelnemers en levert in korte tijd veel nieuwe inzichten op - en daarmee een stevige basis voor toekomstige innovaties. Maar er zijn ook een paar misverstanden over publieksgericht werken die vaak terugkeren.

Hieronder zetten we de drie belangrijkste mythes over publieksgericht werken in de cultuursector op een rij.

Mythe 1: publieksgericht werken past niet bij een culturele organisatie

De eerste mythe komt erop neer dat een artistieke visie niet te combineren zou zijn met een publieksgerichte aanpak. Kunst verrast, verbaast en verwondert en sluit dus per definitie niet aan op wat mensen verwachten en willen. Een publieksgerichte aanpak zou ten koste gaan van de artistieke visie - en dus van de culturele waarde van de organisatie.

In de praktijk blijkt echter het tegenovergestelde. Juist door artistieke doelen te combineren met de behoeften van je (potentiële) publiek kun je veel effect bereiken. Een creatieve concept ontspruit aan het brein van een cultuurmaker, maar de presentatievorm, de plek, de prijs en de manier waarop je het communiceert zijn stuk voor stuk aspecten waarbij een goede kennis van je publiek en hun behoeften enorm kan helpen. En ook een maker kan zich laten inspireren door haar publiek.

Artiesten zijn vaak al gewend om in nauw contact met hun publiek te werken. Denk aan try-outs, open ateliers of de manier waarop cabaretiers avond na avond in het comedy cafe hun grappen testen op het publiek, voordat ze uiteindelijk een avondvullende voorstelling maken voor het grote podium. Maar bij de culturele organisaties is deze aanpak vaak veel minder gemeengoed. Te vaak nog is er geen synergie tussen artistiek en publiek; geen gelijkwaardigheid tussen programmeur en marketeer.

Wil je meer weten over gebruikersgericht werken en hoe jij dit binnen jouw organisatie kan toepassen? Kijk eens bij ONZE DIENSTEN

Mythe 2: publieksgericht werken is een knieval voor de massa

De tweede mythe is dat publieksgericht werken zou betekenen dat je kiest voor de grootste gemene deler. Een knieval voor de massa, met een verwaterd one-size-fits-all product als resultaat.

Het omgekeerde is waar. Juist door je bestaande én gewenste publiek goed te kennen, je te verdiepen in hun belevingswereld en te begrijpen hoe ze zich gedragen en wat ze verlangen, kun je bewust kiezen op wie je je wel en niet wilt richten.

Andersom zorgt een te beperkte kennis van je publiek, in combinatie met de behoefte om een breed publiek te bereiken, juist voor een verwaterend aanbod.

Juist in een markt waarin al veel aanbod is, onderscheiden succesvolle organisaties zich vaak door een niche te kiezen en daar goed op in te spelen met hun product en marketing. Dat lukt alleen als je een grondige kennis hebt van je doelgroepen en hun behoeften. Alleen de grootste merken kunnen zich permitteren om er voor iedereen te zijn.

Mythe 3: publieksgericht werken is iets voor marketeers

Een goede marketingstrategie wordt niet alleen uitgevoerd door de marketingafdeling, maar door de hele organisatie. Organisaties die marketingdenken in alle lagen hebben doorgevoerd, werken per definitie publieksgericht. Zij houden in hun strategie, aanbod, service en communicatie rekening met de behoeften van het publiek.

Maar in de cultuursector zien nog heel vaak dat marketing wordt beschouwd als 'dat wat de marketingafdeling doet'. Oftewel als publiciteit, promotie en communicatie. Het komt nog al te vaak voor dat de marketingafdeling als enige bezig is met de beleving en behoeften van het publiek.

Wil je als organisatie zinvolle innovaties ontwikkelen, dan moet het publiek een spreekwoordelijke plek aan de tafel krijgen op alle niveaus. Bij het bepalen van de strategie, het ontwikkelen van concepten en activiteiten, het inrichten van het gebouw en de dienstverlening. Dit vraagt om een andere mindset en ook om een andere manier van organiseren. Ontwikkel nieuwe concepten bij voorkeur vanuit multidisciplinaire teams en betrek daar altijd collega's in die rechtstreeks in contact staan met het publiek, zoals de horeca, publieksservice en, inderdaad, de marketeers.

portretten-art-up-2023-copyright-janus-van-den-eijnden-low-res-4

Wil je doorpraten over dit onderwerp?

Jon maakt graag kennis met je!

Met scherpe analyses, creatieve oplossingen en een bak aan praktijkervaring is Jon de aangewezen persoon om jou te helpen je vraag scherp te krijgen en een nieuwe strategie te ontwikkelen.

Wil je doorpraten over dit onderwerp of heb je een idee voor een interessante samenwerking? Je kunt contact opnemen met Jon via jon@art-up.nl.