Je bent al een tijdje bezig met je creatieve of culturele onderneming. Je vindt het belangrijk wat je doet, je werkt hard, en je ziet dat je ideeën aan beginnen te slaan: je krijgt steeds meer opdrachten en/of publiek en de groep mensen die enthousiast wordt van jouw missie groeit. Je voelt dat het tijd is voor een volgende stap. Maar wat is die volgende stap precies? En hoe kun je die met vertrouwen zetten?

De Art-up Incubator is een ondernemersprogramma waar je binnen 4 maanden een uitgebreide strategische analyse van jouw initiatief of organisatie maakt én skills leert om een betere ondernemer te zijn. Je krijgt helder waar je nu staat, waar je heen wil, welke stappen je moet zetten en welke kansen en valkuilen er op dat pad liggen.

De Art-up Incubator is speciaal ontwikkeld voor de culturele en creatieve sector, omdat de unieke dynamiek van deze sectoren wat anders van je vraagt dan andere sectoren. Met een mix van trainingen en coaching door een team van experts en ervaringsdeskundigen van binnen en buiten de sector krijg je de beste ondersteuning op elk onderwerp. Doordat het een groepsprogramma is, leer je ook nog eens van je mede-deelnemers. Ben jij klaar voor de volgende stap?

Schrijf je gelijk in voor de Art-up Incubator december 2024

Voor wie

De Art-up Incubator is voor professionals uit de culturele en creatieve sector die zo’n 1 tot 7 jaar werken aan een een cultureel, creatief en/of maatschappelijk initiatief die:

  • Zich willen ontwikkelen als ondernemer
  • Hun huidige doelgroepen beter willen bereiken of nieuwe doelgroepen willen aanboren (publiek, klanten, opdrachtgevers of gebruikers)
  • Hun missie en visie scherp(er) willen krijgen
  • Hun huidige verdienmodel willen aanscherpen en willen onderzoeken waar kansen liggen voor nieuwe verdienmodellen
  • Nieuwe producten of diensten willen ontwikkelen
  • Hun team willen uitbreiden
  • Hun organisatie meer structuur willen geven
  • Meer inzicht willen in hun unieke leiderschapsstijl

De Art-up Incubator is niet bedoeld voor:

  • Individuele makers of kunstenaars
  • Ondernemingen buiten de culturele of creatieve sector

Al ruim 30 cultureel en creatief ondernemers gingen je voor. Bekijk hier ALLE DEELNEMERS.

Twijfel je of de Incubator voor jou is?

Dorian is programma coördinator van het Art-up Incubator programma en denkt graag met je mee. Mailen kan via onderstaande knop. Liever telefonisch contact? Je kan Dorian ook bellen/appen op 06 - 33015483.

rosa_smook

Wat zeggen onze deelnemers?

Tijdens de Art-up Incubator heb ik de tijd kunnen nemen om mijn cultuur-maatschappelijke start-up te laten groeien. Door het programma kon ik uit de dagelijkse operationele trein stappen en ruimte maken om na te denken over de toekomst. Het heeft mij gemotiveerd om stappen te zetten op gebied van team uitbreiding en het aanscherpen van mijn business plan.”

Rosa Smook

Eigenaar Het Salon

Programma

Het programma duurt 4 maanden, met elke maand een trainingsdag op locatie in Amsterdam. Tussen de trainingsdagen door zijn er individuele coaching sessies (online of telefonisch) om een voor jou specifiek relevant onderwerp verder uit te diepen.

De Art-up Incubator is erop gericht dat je concreet resultaat bereikt (bijvoorbeeld een aangescherpte visie, nieuw aanbod, duidelijke rollenstructuur, etc.), maar we zorgen er ook voor dat je de handvatten krijgt om het daarna zelf te kunnen. De Incubator is een ontwikkelprogramma waarin je concrete vaardigheden leert die jou een betere ondernemer maken.

Dag 1: Kennismaken en bestaansrecht van de organisatie

Hoe beter je weet waar je voor staat en waar je heen wil, hoe duidelijker het pad zich voor je uitrolt. Waarom is het belangrijk wat jij doet? Welke verandering wil je teweegbrengen? En waar zie jij je onderneming over 10 jaar?

Daarnaast staat deze dag in het teken van kennismaken met elkaar.

Dag 2: Gebruikers en opdrachtgevers

Zonder opdrachtgevers, klanten, gebruikers, publiek of andere doelgroepen zoals fondsen of (lokale) overheden, komt er geen geld binnen. Wie zijn precies jouw belangrijkste doelgroepen? Wat zijn hun behoeftes en wat levert jouw product of dienst hen precies op? Wat zijn hun drempels om bij jou af te nemen of wat missen ze in jouw aanbod?

Het beter begrijpen van je doelgroepen zorgt ervoor dat je de waarde van jouw product of dienst beter kunt communiceren, daar een passend verdienmodel aan kunt hangen, je aanbod beter kunt laten aansluiten of misschien ontstaat er wel een idee voor nieuw aanbod.

Dag 3: Leiderschap en organisatie

De onderneming ontwikkelt zich niet als de ondernemer stilstaat. In de training leiderschap kijk je daarom naar binnen. Wie ben ik als leider en wat is mijn positie? Hoe zorg ik er (als oprichter) voor dat de organisatie op eigen benen komt te staan?

Verder kijken we naar organisatiecultuur en -structuur. Wat zijn onze waarden als organisatie? Hoe vertalen deze waarden zich naar processen en structuren binnen de organisatie? Welke rollen en verantwoordelijkheden zijn er en hoe verdeel ik die binnen mijn (toekomstige) team?

Dag 4: Positionering en next steps

Nu je weet wat jouw verhaal is, is het tijd om dat uit te dragen. Hoe presenteer je je naar buiten toe? Wie is jouw ‘concurrentie’, hoe verhoud je je daartoe en hoe onderscheidt je je daarvan?

We eindigen met het maken van een realistisch stappenplan voor de komende tijd, zodat je niet met lege handen de deur uit gaat en weet waarmee je aan de slag moet.

Coaching: Financiën en verdienmodellen

In een individuele coaching sessie ga je dieper in op jouw financiële situatie. Wat zijn jouw belangrijkste inkomsten en uitgaven? Waar liggen de risico’s? Waar liggen kansen?

steye_hallema

Wat zeggen onze deelnemers?

Art up heeft ons geholpen een helderder beeld van ons bedrijf te geven, vooral doordat we het van vele kanten hebben kunnen bekijken en doordat niet alleen het businessmodel maar ook andere waarden worden meegenomen in het totaalbeeld.

Steye Hallema

Creative director The Smartphone Orchestra

Praktische informatie

Data en tijden

De trainingen van de Incubator vinden plaats op:

  • Woensdag 11 december, van 10:00 tot 17:00
  • Woensdag 15 januari, van 10:00 tot 17:00
  • Woensdag 12 februari, van 9:30 tot 17:00
  • Woensdag 5 maart, van 10:00 tot 17:00 met daarna een afsluitende borrel

Naast de vaste dagen op locatie, vindt er ook nog individuele coaching plaats (online of telefonisch). De momenten daarvoor worden met iedereen persoonlijk afgestemd.

Locatie

Alle trainingen vinden plaats bij A Lab in Amsterdam, Overhoeksplein 2. Vanaf Amsterdam Centraal Station neem je het pontje naar de overkant en dan sta je binnen 5 minuten bij A Lab!

Kosten

De eigen bijdrage voor het programma is €1100,-.

Het is mogelijk om met twee personen vanuit jouw onderneming deel te nemen. De meerprijs hiervoor is €100. De totale eigen bijdrage voor deelname van twee personen is dan €1200.

De totale kosten van het programma bedragen €3300. Hiervan wordt een deel door WerktuigPPO vergoed. Hiervoor moet je zelf een aanvraag indienen, uiterlijk 3 maanden na aanvang van het programma. Het resterende bedrag wordt door Art-up gesponsord.

Groepsgrootte en samenstelling

De groep bestaat uit minstens 6 organisaties (waarvan 1 of 2 personen per organisatie deelnemen aan de trainingen) en maximaal 10 organisaties. De ervaring leert dat de groep altijd bestaat uit deelnemers met achtergronden in verschillende disciplines en met verschillende mate van ervaring. Juist deze diversiteit zorgt voor een waardevol en fries perspectief op jouw project.

Inschrijven

Enthousiast geworden? Inschrijven voor de Art-up Incubator december 2024 kan tot en met donderdag 7 november via deze link.

Na inschrijving zullen wij contact met je opnemen voor een korte intake om te kijken of er een match is tussen jouw vraagstuk en dit ontwikkelprogramma.

janneke_defesche

Wat zeggen onze deelnemers?

Art-up heeft waardevolle combinatie in huis: gevoel voor de culturele sector en kennis van denkwijzen en werkvormen uit de commerciële sector. Hierdoor heeft de incubator de juiste balans, waarin je als cultureel ondernemer en innovator serieus genomen wordt, maar ook wordt uitgedaagd om buiten je eigen blikveld te kijken.

Janneke Defesche

Zakelijke directeur Festival Cement/Slumber

Aanpak

Ondernemingen uit de culturele en creatieve sector vragen iets anders dan start-ups in de commerciële sector. We zijn niet uit op pure winstmaximalisatie en zo snel mogelijke groei. Jouw onderneming is missie-gedreven: je bent gestart omdat je iets miste, omdat je een verandering teweeg wil brengen, omdat je gelooft dat de wereld met jouw onderneming nét een stukje mooier/beter/creatiever/duurzamer/kleurrijker/gelijkwaardiger. Dat is het startpunt.

Dat betekent niet dat we de methodes en het gedachtegoed uit andere sectoren niet kunnen gebruiken om jouw organisatie tot een succes te maken. In de Incubator beginnen we bij jou en jouw missie. Vervolgens pakken we onderdelen uit de theorie van Design Thinking, Business Model Canvas, The Lean Startup, The Golden Circle, transitiekunde en andere methodes en modellen waarvan wij denken dat die van waarde kunnen zijn.

Uitwisseling met de andere deelnemers is volgens oud-deelnemers een van de meest waardevolle aspecten van de Incubator. Een fris perspectief van andere cultureel en creatief ondernemers kan je precies dat inzicht of idee geven, waar je zelf nooit op was gekomen. Daarom is er in onze programma’s altijd veel ruimte voor onderlinge uitwisseling.

Meer weten over onze werkwijze? Lees hier meer over ONZE AANPAK.

Klik hier om je in te schrijven voor de Art-up Incubator december 2024

Bekijk ook ons Art-up Intervisietraject

Wist je dat we op dit moment ook een Intervisie traject aanbieden? Dit is een mooie aanvulling op het Art-up Incubator programma.

In vier intervisiebijeenkomsten reflecteer je samen met vakgenoten op vraagstukken waar jij nu tegenaan loopt in je werkpraktijk. Door volgens een gestructureerde leermethode met elkaar in gesprek te gaan, krijg je nieuwe inzichten in je eigen rol en gedrag, verruim je je perspectief door te leren van anderen en ontdek je praktische oplossingen voor jouw dagelijkse uitdagingen.

Het team

portretten-art-up-2023-copyright-janus-van-den-eijnden-low-res-4

Jon Heemsbergen

Trainer, adviseur en oprichter

Met scherpe analyses, creatieve oplossingen en een bak aan praktijkervaring is Jon de aangewezen persoon om jou te helpen je vraag scherp te krijgen en een nieuwe strategie te ontwikkelen.

Connect met Jon
portretten-art-up-2023-copyright-janus-van-den-eijnden-6-copy

Terry Brochard

Trainer en ontwerper

Met zijn tomeloze enthousiasme en goed doordachte sessies zorgt Terry ervoor dat je de doelgroep écht als uitgangspunt neemt in je project en niet bang bent om te experimenteren.

Connect met Terry
dorian-kingma-copyright-janus-van-den-eijnden

Dorian Kingma

Trainer en projectcoördinator

Met haar scherpe blik, kennis van de culturele en creatieve sector en haar ervaring als ondernemer kan Dorian goed zien waar kansen en bedreigingen liggen voor innovatieve projecten. Zo helpt ze jou met de volgende stap.

Connect met Dorian
artup-2023-copyright-janus-van-den-eijnden-81-copy

Lotte van den Bergh

Junior trainer en projectcoördinator

Met haar achtergrond in cultureel ondernemerschap kan Lotte zonder moeite een brug slaan tussen de artistieke en zakelijke kant van cultuur. Door jou de juiste vragen te stellen helpt ze ruimte te maken voor nieuwe ideeën.

Connect met Lotte
jeanine-jansen-coach-remember-the-talent

Jeanine Jansen

Leiderschaps-trainer en coach

Jeanine helpt jou om jouw eigen leiderschap en impact onder de loep te nemen, bijvoorbeeld in relatie tot samenwerking of inclusie. Haar stijl is prikkelend en faciliterend waarin ze haar eigen energie en kleurrijke roots meeneemt

Connect met Jeanine
peter-fechters

Peter Fechters

Financieel specialist, ondernemer en trainer

Met zijn ruime kennis en ervaring omtrent (financiële) bedrijfsplanning, verdienmodellen en fiscaliteit en financieringsinstrumenten is Peter een waardevolle sparringpartner bij het opstellen van jouw zakelijke propositie.

Connect met Peter

Enthousiast geworden?

Wil jij een volgende stap zetten in jouw ondernemerschap? Schrijf je nu in! Aanmelden kan tot 7 november.

Ben je benieuwd naar meer informatie? Of liever eerst vrijblijvend kennismaken? Dat kan!