Lees hier het interview met Sylvie de Smet. Sylvie was deelnemer van tweede editie van de Art-up Incubator in maart 2022. In de Art-up Incubator begeleidt Art-up culturele en creatieve ondernemers om een volgende stap te zetten in hun onderneming en ondernemerschap. In dit interview maak je kennis Sylvie, haar organisatie en haar ervaringen als cultureel ondernemer.
In een vluchtige wereld waarin momenten snel voorbij schieten wil Sylvie de Smet met FrameUs faciliteren in de connectie en de betrokkenheid tussen idolen en fans. Mede, maar niet alleen, door het nemen van een selfie. Al laat Sylvie weten dat het ondernemen haar niet met de paplepel is ingegoten is FrameUs de tweede start-up van de Belgische onderneneemster: “Op een bepaald moment groeide het idee om een product te gaan ontwikkelen” Het begon allemaal met de ontwikkeling van een app die toen nog voor eenmalig gebruik was bedacht. “Ik was begonnen met de ontwikkeling van een prototype voor een app voor een bevriend artiest die ter gelegenheid van zijn 30 jaar in het vak een speciaal concert gaf. Met de app konden mensen in, maar ook buiten, de concertzaal een selfie nemen met de artiest. Na het concert is die app toen weer offline gegaan aangezien deze speciaal voor dat ene concert was gemaakt en ben ik verder gegaan met mijn eerste start-up.”
Het werken met artiesten en de entertainment sector zijn Sylvie niet vreemd, in het verleden organiseerde zij grote concerten, managede zij artiesten en werkte ze voor het Belgische Studio 100. Zo kwam het dat zij in 2020 tijdens de strenge lockdown periode bij bevriende artiesten iets opmerkte. “Tijdens de lockdown had ik contact met artiesten en zij misten hun fans en het contact met het publiek. Toen dacht ik wacht eens ik heb hier iets op de plank liggen waarmee die verbinding tussen fan en idool weer gemaakt kan worden.” Zo werd de app weer uit de kast gehaald en begon Sylvie met het doorontwikkelen van wat de basis is voor FrameUs.
Meer weten over FrameUs? KLIK HIER.
“Ik wilde de stilte doorbreken en die connectie tussen artiesten en het publiek, maar ook tussen het publiek en de artiest weer mogelijk maken. Hierbij was het wel belangrijk dat de app uitgebreid zou worden op een manier dat het platform ook na de lockdown nog kan functioneren." Het nemen van de selfie op afstand blijft een belangrijk onderdeel van de app: in de app kies je een artiest en daarmee maak je een selfie, die wordt automatisch gedeeld op social media. Op die manier krijgt de artiest een breder publiek en werkt elk afzonderlijke netwerk als een piramide systeem. "Als we hier branding en sponsoren aan koppelen zorgen we op die manier ook voor meer exposure van die merken en van de artiest”, vertelt Sylvie.
En zo begon Sylvie met het uitbreiden van de app zodat deze meer kan aanbieden dan alleen de selfie op afstand waar het allemaal mee begon. “In de tweede release gaan we ook met AR werken zodat we de fan het idool, de muzikant of de artiest bijvoorbeeld in de woonkamer van de fan kunnen brengen. Het doel is om de ervaring van het concert uit te breiden in een digitale omgeving. Het kan startten met de artiest in je woonkamer via AR, daarna bezoek je het concert, en als je weer thuis bent komt de artiest je opnieuw via AR in je woonkamer bedanken voor je aanwezigheid.” Op deze manier is FrameUs behalve een tool voor verbinding ook een verdienmodel voor de artiest, buiten het klassieke verdienmodel waarbij enkel inkomsten gegenereerd worden vanuit ticketverkoop. Sylvie legt uit: “We willen ook merchandise aanbieden via de app. En de selfie kan ook geprint bij je thuis bezorgd worden. Op het frame van de selfie kunnen logo’s van merken of sponsoren komen te staan die zo exposure krijgen onder de fanbase van de artiest. Een deel van de opbrengsten gaan terug naar de artiest.”
Zo streeft FrameUs ernaar om een connectie platform te zijn waar vanuit één platform meerdere manieren tot connectie mogelijk zijn. De technologie die voorhanden is wordt ingezet voor verbinding. “Covid heeft ons geleerd dat er ook andere manieren zijn om te connecten. Het is een aanvulling van online aan offline, en die combinatie daar geloof ik in.”
Benieuwd naar de andere deelnemers van deze Incubator? Lees hier ook het interview met Kim van den Brink van ASK YOUR AUDIENCE.
Meer betrokkenheid tussen idolen en fans
"Het doel van FrameUs is om de ervaring van het concert uit te breiden in een digitale omgeving."
Sylvie de Smet
Oprichter FrameUs
Ook iets voor jou?
Ben jij cultureel of creatief ondernemer en wil jij ook een stap maken in de ontwikkeling van je organisatie én ondernemerschap? Meld je dan nu aan voor de Art-up Incubator!
Benieuwd wat Art-up nog meer voor jou kan betekenen? Neem vooral contact met ons op. Het team van Art-up bestaat uit ervaren trainers en adviseurs die graag met je mee denken.