Je wilt de cultuursector versterken en ziet de kans om echt iets nieuws toe te voegen. Je hebt de motivatie, je hebt de ambitie, je hebt een goed idee. Misschien loop je al een tijd rond met je idee maar lukt het nog niet om het van de grond te krijgen. Of ben je wel begonnen, maar worstel je ermee om je project naar een volgend niveau tillen. Een opsteker: je bent niet de enige! Met deze vijf tips voor innovatieve ondernemers in de cultuursector kom je een stap verder.

Tip 1: Staar je niet blind op je idee maar focus op de uitvoering 

idee

Mark Fletcher-Brown via Unsplash.com

Heb je een goed idee om iets nieuws te ontwikkelen in de cultuursector? Een nieuw platform, een slimme zakelijke dienst, een handige app? Mooi! Waarschijnlijk ben je er niet op uit om zo snel mogelijk veel geld te verdienen, want dan zou je je niet op cultuur richten. Dus je hebt een inhoudelijke drive en ambitie. In die drive zit de kern van je succes. En het idee waar je mee rondloopt is ongetwijfeld goed, maar dat wil nog niet zeggen dat je het rechtstreeks kunt vertalen naar een geslaagd project of succesvolle onderneming. Alles draait namelijk om de uitvoering. Een idee kan nog zo goed zijn, als je het niet goed uitvoert heb je er niets aan. In de woorden van Steve Jobs: "To me, ideas are worth nothing unless executed. They are just a multiplier. Execution is worth millions." En bij die succesvolle uitvoering komt veel kijken. De juiste mindset, de juiste kennis en vaardigheden en de juiste omgeving zijn essentieel.

Tip 2: Hoe sneller je leert, hoe sneller je ontwikkelt

learning

Tim Mossholder via Unsplash.com

Hoe enthousiast je ook bent over je idee, besef dat je eerste idee vrijwel nooit een succesvol concept wordt. Dat wil niet zeggen dat het waardeloos is, integendeel. Elke reis heeft immers een vertrekpunt nodig. Maar door je vast te bijten in je oorspronkelijke idee en te blijven dromen kom je niet veel verder. Je moet je idee in de praktijk brengen en wel zo snel mogelijk. Hup, weg van de tekentafel en het werkveld in. Probeer een zo simpel mogelijk prototype te maken, waarmee je de belangrijkste aannames onder je concept kunt toetsen. Dat kunnen bijvoorbeeld aannames over de gebruikers zijn ("muzikanten hebben behoefte aan een platform waarop ze elkaar kunnen ontmoeten") of over mogelijke partners of zakelijke klanten ("theaters hebben behoefte aan een app waarmee ze hun klanttevredenheid kunnen meten").

Hoe kun je deze aannames toetsen? In het begin is een korte enquête of een serie gesprekken met mogelijke gebruikers goud waard. In een volgende fase bouw je misschien een proefversie met één of twee van de functionaliteiten die je voor ogen hebt. Het doel is zo snel mogelijk je aannames bevestigen of ontkrachten. Beide uitkomsten zijn goed. Want de winst is dat je wijzer wordt en dat je met elk prototype een stapje dichter bij een werkend concept komt.

Tip 3: Zorg dat je de juiste skills in huis hebt

ondernemer

Mohamed Hassan via Pixabay.com

Misschien ben je een ervaren ondernemer, misschien staat je ondernemerschap nog in de kinderschoenen of misschien zie je jezelf helemaal niet als ondernemer. Hoe dan ook, als je een innovatief concept wilt ontwikkelen heb je ondernemersvaardigheden nodig. Als initiatiefnemer heb je in het begin een heleboel verschillende rollen, waarvan sommige je beter passen dan andere. Het is de moeite waard je ook te verdiepen in de onderdelen waar je geen natuurtalent in bent. Misschien is dat voor jou financiën, techniek of juist de artistieke inhoud. Zie je project als een aanleiding om nieuwe dingen te leren! Hier zijn verschillende manieren voor, het is maar net wat bij je past. Lees boeken, kijk YouTube tutorials, vindt een buddy of mentor, volg een cursus. Of vindt een allround programma waarin je veel nuttige vaardigheden leert, zoals het Art-up incubatorprogramma.

In DIT ARTIKEL lees je meer tips om te innoveren als cultureel ondernemer.

Tip 4: Bouw aan een netwerk van soortgenoten

art-up-2020-copyright-janus-van-den-eijnden-44

Een groep cultureel en creatief ondernemers bij de Art-up Incubator @Janus van den Eijnden

Pionieren is per definitie een beetje eenzaam. Maar dat wil niet zeggen dat je de enige bent. Een van de redenen om Art-up te starten, was dat we in het culturele veld veel innovatieve ondernemers en andere pioniers tegenkwamen, die allemaal tegen dezelfde uitdagingen aanliepen en allemaal het gevoel hadden dat ze de enige waren. Het kan ontzettend helpen om een groepje mensen te vinden met dezelfde mindset met wie je kunt sparren over je uitdagingen. Vertel overal waar je komt over je plannen en ambities en als je mensen met een soortgelijke mindset ontmoet, vraag ze om een keer koffie te drinken of feedback te geven op je plan. Dat voelt in het begin misschien ongemakkelijk, maar waarschijnlijk vindt de ander het alleen maar leuk en inspirerend. En levert het een waardevolle dialoog op waarin jij ook iets kunt betekenen voor de ander. Ook in incubatorprogramma's is peer-to-peer learning een belangrijk onderdeel, zoals in de Art-up Incubator. Je leert uiteindelijk het meeste van mensen zoals jij.

Op zoek naar een netwerk van mede-ondernemers? Neem eens een kijkje bij ONZE GROEPSPROGRAMMA'S.

5: Houd vol! Iets echt nieuws neerzetten kost veel tijd

work-in-progress

Mark König via Unsplash.com

Soms zit het mee en vaak zit het tegen. Het is onvermijdelijk dat je tegenslagen krijgt en het is dus heel belangrijk hier goed mee om te gaan. Innoveren draait om leren, en elke tegenslag is een leermoment. Hoe meer je je activiteiten opzet als experimenten met een duidelijk leerdoel (zie tip 2), hoe beter je negatieve uitkomsten kunt gebruiken om van te leren. Dat neemt niet weg dat je af en toe ook gewoon even flink mag balen als je concept niet aanslaat of een belangrijke partner afhaakt. Maar met de juiste vaardigheden op zak (zie tip 3) en de juiste mensen om je heen (zie tip 4) lukt het je hopelijk om jezelf snel weer te herpakken en door te gaan. Want Rome is niet in een dag gebouwd en ook voor innovatieve projecten geldt dat alleen de aanhouder wint.

Als het nog niet haalbaar blijkt om voldoende inkomsten uit je project te halen om van te kunnen leven, dan ligt frustratie soms op de loer. Het is dan vaak beter om er een tijdje ander werk naast te (blijven) doen, waarmee je je vaste lasten kunt dekken. Kies bij voorkeur werk wat wat minder toewijding en denkkracht vraagt zodat je het beste van jezelf voor je eigen project kan inzetten.

Dus zet vooral door! Het maakt niet uit hoe vaak je valt, als je maar één keer vaker opstaat.

Innoveren gaat niet vanzelf. In DIT ARTIKEL lees je waarom innoveren zo moeilijk is.

Wil je hiermee aan de slag?

Kun je nog wel wat hulp gebruiken om met de tips aan de slag te gaan? Neem vooral contact met ons op. Het team van Art-up bestaat uit trainers en adviseurs die zelf uit de praktijk komen en de uitdagingen van het ondernemerschap kennen.

portretten-art-up-2023-copyright-janus-van-den-eijnden-low-res-4

Wil je doorpraten over dit onderwerp?

Jon maakt graag kennis met je!

Met scherpe analyses, creatieve oplossingen en een bak aan praktijkervaring is Jon de aangewezen persoon om jou te helpen je vraag scherp te krijgen en een nieuwe strategie te ontwikkelen.

Wil je doorpraten over dit onderwerp of heb je een idee voor een interessante samenwerking? Je kunt contact opnemen met Jon via jon@art-up.nl.