inschrijven

Hoe kan ik me inschrijven?
Je kunt je hier inschrijven voor de Incubator die in maart 2024 begint. Inschrijven kan tot vrijdag 1 maart. Heb je vragen over je inschrijving? Neem dan contact met ons op.

Meer over de selectieprocedure vind je onderaan deze pagina.


DEELNAME

Met hoeveel personen kan ik deelnemen?

Er kunnen per deelnemende organisatie maximaal twee deelnemers het programma volgen. Hiervoor wordt een meerprijs van €250,- in rekening gebracht voor aanvullende kosten voor catering.

Voor de continuïteit van het groepsprogramma vragen we dat er in ieder geval één vaste deelnemer bij alle trainingen aanwezig is. Als deelnemende organisatie bepaal je zelf of je het traject samen met een andere vaste partner volgt, of dat er een collega bij bepaalde trainingen aansluit. In dit laatste geval kan het ook een wisselende collega zijn, afhankelijk van het onderwerp van de trainingen.


voor wie?

Voor wie is het programma bedoeld?
De Incubator is gericht op start-ups en andere innovatieve ondernemers in de culturele en creatieve sector, die zich op een duurzame manier willen ontwikkelen om maximale impact te maken. Het programma is dus niet bedoeld voor (puur) artistieke innovaties. Bekijk hier de deelnemers van de voorgaande incubators.

Wat bedoelen jullie met ‘culturele en creatieve sector’?
Onder culturele sector bedoelen we cultuur in brede zin: van popmuziek/dance tot opera en van beeldende kunst tot performance art. Onder de creatieve sector verstaan we mode, design, architectuur en digitale cultuur. Twijfel je of jouw organisatie binnen deze sectoren valt, neem dan contact met ons op.

Maakt het uit wat voor rechtsvorm mijn organisatie heeft?
Nee, dat maakt niet uit! Welke rechtsvorm jouw organisatie ook heeft (BV, stichting, eenmanszaak etc.), je bent welkom om mee te doen.

Kan ik ook als individu (bijv. maker) deelnemen?
De Art-up incubator is gericht op de ontwikkeling van organisaties en de ondernemers die die organisaties leiden. Het is niet gericht op het (artistieke) maakproces.


WANNEER & WAAR?

Hoeveel tijd kost deelname aan het programma?
We vragen je om drie maanden lang minimaal één dag per week te investeren in het programma en daarmee in je eigen ontwikkeling.

Wanneer vinden de bijeenkomsten plaats?
De eerstvolgende Art-up Incubator begint in maart 2024. De trainingsdagen zijn als volgt:

  • Woensdag 20 maart - 09:30 tot 17:30

  • Woensdag 3 april - 09:30 - 13:00

  • Woensdag 17 april - 09:30 - 17:30

  • Woensdag 22 mei - 09:30 - 17:30

  • Woensdag 5 juni - 09:30 - 17:30

  • Woensdag 19 juni - 13:30 - 16:30

  • Woensdag 3 juli - 13:30 - 16:30 + afsluitende borrel

Komen deze data voor jou niet uit? Niet getreurd, in het najaar van 2024 zal er ook een Incubator starten! Houd onze website in de gaten of schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven. 

Let op: bovenstaande data zijn onder voorbehoud.

Moet ik bij alle bijeenkomsten aanwezig zijn?
Ja, voor je eigen ontwikkeling en het groepsproces is het van belang dat je altijd aanwezig bent. Heb je een vraag over planning of aanwezigheid, neem dan contact met ons op.

Waar vinden de bijeenkomsten plaats?
Alle bijeenkomsten vinden plaats in Amsterdam, op locaties die goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer.


KOSTEN

Wat kost het programma?

De kosten van het Incubator programma zijn €5.000,- per deelnemende organisatie (inclusief catering, exclusief BTW). Een deel van deze kosten kan worden vergoed door externe financiering.

Welke mogelijkheden voor externe financiering zijn er?

We moedigen deelnemers aan om voor (een deel van) de kosten van het programma externe financiering te zoeken bij partners, sponsors of fondsen. Hierbij kun je o.a. denken aan: 

  • Bijdrage van een fonds of overheid; informeer bij fondsen die aansluiten bij jouw missie wat de mogelijkheden zijn. Sommige fondsen hebben een  professionaliseringsregeling, zoals WerktuigPPO, Regionaal Werkcentrum Groot Amsterdam en het Stimuleringsfonds. Of je kunt een bedrag voor professionalisering opnemen in een projectaanvraag.

  • Bijdrage van een partner; organisaties voor of met wie je samenwerkt hebben ook baat bij de ontwikkeling van jouw organisatie en zijn mogelijk bereid om hieraan bij te dragen

  • Bijdrage van een sponsor; een bedrijf of maatschappelijke organisatie die jouw missie wil ondersteunen door bij te dragen aan je ontwikkeling.

In sommige gevallen is het mogelijk om een bijdrage te ontvangen (maximaal ⅓ van de kosten) van een partner van Stichting Art-up, zoals Start-up Amsterdam.

We begrijpen dat de financiering van de eigen bijdrage een uitdaging kan zijn en denken graag met je mee. Mail naar info@art-up.nl om een vrijblijvend kennismakingsgesprek in te plannen. 

Hoe weet ik of ik aanmerking kom voor een financiele bijdrage van een partner van Stichting Art-up?

In sommige gevallen is het mogelijk om een financiële bijdrage te ontvangen vanuit een partner van Stichting Art-up. In overleg met Stichting Art-up wordt bepaald of jouw organisatie hiervoor in aanmerking komt. Neem contact met ons op via info@art-up.nl om te onderzoeken of dit op jouw deelname van toepassing is.

Ik wil graag meedoen, maar vind het lastig om externe financiering te vinden. Wat nu?

Het team van Art-up helpt je graag bij het vinden van externe financiering om jouw deelname aan het Incubator programma te kunnen bekostigen. Stuur een mail naar info@art-up.nl en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Blijven de kosten van het programma gelijk als ik met twee personen namens mijn organisatie deelneem aan het programma?

Wanneer je het programma namens jouw organisatie met personen volgt wordt er een meerprijs van €250,- in rekening gebracht voor aanvullende kosten voor catering.

Kan ik de kosten voor het programma ook in termijnen betalen?

Kun je het bedrag zelf betalen, maar niet in één keer? Dan kunnen we in overleg een betalingsregeling afspreken. Mail naar info@art-up.nl om de mogelijkheden te bespreken.


PROGRAMMA

Wat voor trainingen zijn er?
Tijdens de incubator krijg je trainingen door één of meer specialisten op het gebied van o.a. visie, doelgroepen, waardepropositie, financiering, positionering, organisatie (team en structuur) en persoonlijk leiderschap.

Wat is intervisie?
Tijdens het programma komt de groep drie keer samen voor intervisie. Intervisie is een gesprek tussen een vaste groep vakgenoten dat wordt begeleid door een intervisiebegeleider. Onderwerp van de gesprekken zijn door de leden ingebrachte casussen over werksituaties. De onderwerpen die ingebracht worden kunnen heel divers zijn (van strubbelingen in het team, tot vastlopen in een project). Rode draad is dat het situaties zijn waarin de casusinbrengers een actieve rol hebben en die als complex worden ervaren. Doel van de gesprekken is om meer inzicht in de casus te krijgen. Het belangrijkste kenmerk van intervisie is dat de toehoorders (in eerste instantie) geen oplossingen of adviezen aandragen, maar vragen stellen die helpen bij het onderzoeken van de casus. Om zo de vraag onder de vraag boven tafel te halen. Aan het eind van de gesprekken wordt door de deelnemers gereflecteerd op de ingebrachte casussen: wat haalt iedereen uit het gesprek en hoe kan deze kennis toegepast worden in de eigen werksituatie. De ervaring leert dat de gesprekken doorgaans voor zowel inbrenger als toehoorder veel inzichten opleveren. 

Wat houdt de individuele coaching in?
Elke organisatie krijgt individueel coachingsbudget, wat gebruikt kan worden om op bepaalde vraagstukken nog net even wat dieper in te gaan.

Wie zijn de trainers?
Dorian Kingma is als programmacoördinator het vaste aanspreekpunt voor de deelnemers. Zij zal ook de intervisiebijeenkomsten faciliteren. Anne Houwing, Jon Heemsbergen en Terry Brochard zullen vanuit Art-up de trainingen verzorgen. Verder zullen er gespecialiseerde trainers aansluiten voor bepaalde onderwerpen zoals financiering en persoonlijk leiderschap. 


SELECTIE
procedure

Hoe worden de deelnemers gekozen?
Op basis van de inschrijvingen maken we een longlist van geschikte deelnemers, die worden uitgenodigd voor een selectiegesprek. Aan de hand van deze gesprekken wordt de uiteindelijke groep samengesteld.

Wat zijn de selectiecriteria?
Belangrijke criteria om te bepalen wie er geschikt is zijn:
- Innovatieve karakter en onderscheidend vermogen voor de culturele en creatieve sector
- Schaalbaarheid en groeipotentie
- Kwaliteiten en motivatie van de perso(o)n(en) die aan het traject deelnemen
- Kwaliteit en stabiliteit van de organisatie
- Bereidheid om gedurende de looptijd van het programma minimaal één dag per week te investeren in het programma.

Waar wordt verder op gelet bij de selectie?
Naast de geschiktheid van het initiatief letten we in de samenstelling van de groep op type organisatie en doelstellingen, disciplines en diversiteit van de deelnemers.

 
 

Zijn je vragen nog niet beantwoord? Neem vooral even contact met ons op!