Ask Your Audience: "Als je andere vragen stelt krijg je ook andere antwoorden."

In deze serie interviews stellen we je graag voor aan de tien culturele ondernemers die met hun innovatieve initiatieven meedoen aan de tweede Art-up incubator. Wie zijn zij? Vanuit welke visie zijn zij gaan ondernemen en waar lopen zij als culturele start-up tegenaan?

Samen met Camila Mosso Burón richtte Kim van den Brink Ask Your Audience op. Met als doel om publieksonderzoek een structurele plek te geven in hoe culturele organisaties werken. Ask your Audience draait dan ook om meer dan onderzoek doen, maar om werken, ontwikkelen en innoveren vanuit kennis over en empathie voor de bezoekers. “Leren van je bezoekers betekent niet dat je alleen nog maar moet luisteren naar je publiek. Het betekent dat je helder krijgt wat jij toevoegt voor je bezoekers en test of dit ook daadwerkelijk zo ervaren wordt.”

“Een van de lastigste dingen bij publieksonderzoek is om van resultaten inzichten te maken en van die inzichten weer actionable inzichten” vertelt Kim. En dat is waar Ask Your Audience zich dan ook op richt; niet alleen het onderzoek uitvoeren maar ook een nieuwe vorm maken waarin kennis en tools aangeboden worden waarmee organisaties publieksonderzoek onderdeel kunnen maken van hun bedrijfsstructuur. “Publieksonderzoek waarbij je niet alleen leert dit is wie mijn bezoekers zijn, waar ze tegenaan lopen, dit is wat ze goed vinden, etc. maar dat je ook op basis van die resultaten geactiveerd wordt om daar daadwerkelijk wat mee te kunnen. Als de resultaten nog geen inzichten zijn is het heel moeilijk om deze toe te passen in de praktijk.”

Kim van den Brink en Camila Mosso Burón oprichters Ask Your Audience

Het begon allemaal In 2019 toen Cinedans, Kaboom en Imagine Film Festival een innovatietraject startte met behulp van het AFK. Kim werd destijds betrokken bij hun vraagstukken rondom publieksonderzoek. Kim vertelt: “De vraag kwam vanuit een ontevredenheid over de voor de handliggende oplossing voor het vraagstuk. De stand van zaken rondom publieksonderzoek was: ‘we moeten het doen en we willen het ook graag doen, maar het kost heel veel tijd; het kost de medewerker veel tijd, het kost de organisatie veel tijd en het opstarten kost veel tijd, maar we halen er nooit echt iets uit waarmee we heel tevreden zijn en hier lopen we elk jaar weer tegenaan’. Ik ben toen in kaart gaan brengen wat er gevraagd werd, wat er opgehaald werd en wat ze met die resultaten doen, of juist nog niet doen. Als je andere vragen stelt, krijg je ook andere antwoorden. Echt leren van je bezoeker is kwetsbaar. Want misschien ervaren ze jouw aanbod wel heel anders dan je zelf had gedacht. Je gaat ook veel meer een verplichting aan richting je bezoeker om aan de slag te gaan met de geleerde lessen”

Om beter publieksonderzoek te doen en de sector te versterken werkt Ask Your Audience met de mindset, skills en tools van Design Thinking en Service Design, waarin de principes van Human-Centered Design centraal staan. Dit betekent concreet dat als je ontwerpt (en dat doe je bijvoorbeeld ook voor de processen of service rondom het aanbod), je dit altijd met de bezoeker in het achterhoofd doet en dit vervolgens doorlopend test en verbetert. Camila, die samen met Kim de basis van Ask Your Audience vormt, heeft een achtergrond als Service Designer. Kim vertelt: “We werken echt vanuit Human Centered Design, ik heb vanuit mijn achtergrond als marketeer ervaring binnen de sector en daarom zicht op waar organisaties vaak tegenaan lopen en waar de kansen liggen terwijl Camila kijkt als Service Designer. Die combinatie op het snijvlak van publieksonderzoek en design zetten wij in om de bezoeker beter te leren kennen en zo het aanbod te verbeteren zodat dit beter aansluit bij de verwachtingen, voorkeuren en drijfveren van je bezoeker.” Dit doet Ask Your Audience niet alleen inhoudelijk maar ook door bijvoorbeeld publieksonderzoek aantrekkelijker te maken; “Weg met de saaie vragenlijsten waar nooit iets mee gebeurt. Wij helpen organisaties om publieksonderzoek relevant én leuk te maken.”

Op deze manier wil Ask Your Audience een veranderaar zijn op het gebied van publieksonderzoek in de culturele sector. “Ik zou willen dat publieksonderzoek iets is dat een onderdeel is van de organisatie maar ook van de ervaring van de bezoeker omdat het voor beide iets toevoegt en dat ze er beide enthousiast van worden. Het is leuk om met je bezoeker in gesprek te gaan en van ze te leren!”


Bekijk hier de website van Aks Your Audience.