Lees hier het interview met Janko Bartelink. Janko was deelnemer van tweede editie van de Art-up Incubator in maart 2022. In de Art-up Incubator begeleidt Art-up culturele en creatieve ondernemers om een volgende stap te zetten in hun onderneming en ondernemerschap. In dit interview maak je kennis Janko, haar organisatie en haar ervaringen als cultureel ondernemer.

In zijn werk als uitvoerend beeldend kunstenaar en kunstdocent merkte Janko destijds dat er steeds meer kruisbestuiving tussen de twee plaatsvond. “Ik merkte dat lesgeven en de interactie die daar ontstond mijn eigen kennis scherpte. Dat werkte heel inspirerend en voedde mijn eigen creatieve werk. En andersom zette ik mijn creatieve werk meer in als docent zijnde. Gaandeweg werd mijn werk digitaler en ging ik meer in opdracht werken. Zo maakte in bijvoorbeeld explainer animaties (mooi vormgegeven uitleg video’s) en ging ik in digitale vakken lesgeven. Dit beïnvloedde elkaar dus en had met elkaar te maken, er ontstond meer overlap en dat vond ik interessant.

Vanuit zijn passie voor kunst en lesgeven ontstond Studio Z; een innovatieve educatie studio die leerervaringen vormgeeft. Dit doen zij met als missie om mensen te helpen steeds beter te leven met elkaar, zichzelf en de wereld. Zo ontwikkelde Studio Z educatieve workshops over het gebruik van green screens, brachten ze erfgoed tot leven, en maakte ze een animatie om het plastic probleem uit te leggen aan kinderen op de basischool. “Ik heb kunst altijd gezien als een communicatievorm, zonder dat je altijd precies weet wat je wil vertellen. Kunst maken we omdat we iets voelen en dat graag willen delen met andere mensen en vaak ga je met kunst dingen zeggen die je met woorden niet zo makkelijk kan omschrijven. Ook lesgeven gaat over persoonlijk contact met mensen en verbindingen aangaan. Niet alleen over kennis. Ik vind dat kunst en creatief zijn veel meer verband heeft met educatie en leren dan meestal erkend wordt, en daarom vind ik het zo interessant om in die overlap te werken.

Meer weten over Studio Z? KLIK HIER.

studioz

Janko zag dat dit verband en deze insteek miste in het huidige onderwijs, juist terwijl hij dit verband zelf als zo waardevol ervaarde. Met Studio Z probeert hij dit gat op te vullen in zowel het basis als het voortgezet onderwijs. “Veel van hoe het voortgezet onderwijs momenteel is ingericht is niet altijd bevorderlijk voor de leerervaring. Als ik zelf op middelbare scholen kom zie ik dat een groot aantal leerlingen niet kan floreren binnen de ruimte die het schoolsysteem biedt. Binnen de structuren die er liggen is er helemaal geen ruimte om anders met de dingen om te gaan. Mede door corona werden deze problemen nog meer uitgelicht. Dit geldt vooral voor het voortgezet onderwijs, en daarom is het zo spannend om middelen te ontwikkelen die daar oplossingen kunnen bieden.

Het ondernemen buiten de eigen comfortzone is ook een aspect waar Studio Z momenteel zelf tegenaan loopt “We moeten nu problemen oplossen op gebieden waar ikzelf geen expert in ben. Ik ben goed in onderwijs ontwikkelen en uitvoeren en ook in het creëren van media middelen om dat goed te doen, bijvoorbeeld online leren. Maar de sociale en emotionele problematiek waar we de laatste tijd meer op focussen, dat moet ik echt zoeken buiten de organisatie. Dat houdt in meer partners zoeken en dat maakt het natuurlijk wat ingewikkelder.

studioz-7601

Voor Studio Z is het belangrijk dat groei niet ten koste gaat van de organisatiecultuur, want die cultuur heeft zich altijd terugbetaald zegt Janko. “We moeten toe naar een organisatie waarin de beslissingen die worden genomen ook echt uit de organisatie komen en wat minder vanuit mij als persoon. Bij alle vraagstukken is het zoeken naar: Hoe kan ik dat het beste doen? Daar komen weer allerlei sub-vragen bij: Vorm je een stichting of een BV? Hoe ga je kennisdelen binnen je organisatie? Wie denkt waarover mee? Een eindeloze puzzel. Al die vragen speelden al een tijdje, vandaar dat een incubator nu zo interessant is.

De ambities van Studio Z reiken buiten de provinciale grenzen waarin ze tot nu toe vooral opereren. “Over vijf jaar? Dan zijn we een landelijke speler actief op scholen in heel Nederland en misschien wel daarbuiten. Maar we richten ons bijvoorbeeld ook op het ontwikkelen van educatief aanbod voor musea en andere instellingen met een educatief doel. Met alles wat daarbij hoort, grotere budgetten en een groter team. In de culturele sector draait de output niet puur om de financiële bottom line en dus is er een andere mix waar je op stuurt, dat maakt het complexer. Dat maakt het voor culturele bedrijven lastiger, wat diffuser. Dat is moeilijk en voelt soms inefficiënt, maar ik denk dat de reden waarom we dat met zo’n allen doen is dat we een andere waarde willen neerzetten dan slechts de financiële winst.” Dit hangt samen met de bedrijfscultuur die Janko aankaart en die zo belangrijk is bij Studio Z: “Waarde die gaat over én financieel gezond zijn én impact maken. Daar kunnen de commerciële en culturele sector nog veel van elkaar leren.

Benieuwd naar de andere deelnemers van deze Incubator? Lees hier ook het interview met Lyke Poortvliet en Laura van de Voort van GREEN EVENTS.

janko-bartelink

Een innovatieve educatie studio die leerervaringen vormgeeft

"Binnen de structuren van het voortgezet onderwijs is er helemaal geen ruimte om anders met de dingen om te gaan. Mede door corona werden deze problemen nog meer uitgelicht. Daarom is het zo spannend om middelen te ontwikkelen die daar oplossingen kunnen bieden."

Janko Bartelink

Oprichter Studio Z

Bekijk hier alle oud-deelnemers van de Incubator

Ook iets voor jou?

Ben jij cultureel of creatief ondernemer en wil jij ook een stap maken in de ontwikkeling van je organisatie én ondernemerschap? Meld je dan nu aan voor de Art-up Incubator!

Benieuwd wat Art-up nog meer voor jou kan betekenen? Neem vooral contact met ons op. Het team van Art-up bestaat uit ervaren trainers en adviseurs die graag met je mee denken.