Dit zijn de vijf deelnemers aan de incubator najaar 2022

Woensdag 2 november startte de derde editie van de Art-up incubator. Uit alle aanmeldingen hebben we vijf mooie initiatieven geselecteerd. De deelnemers zijn: ARTMSTRS, The Hmm, ROEF, Komvoor en Festival Cement met SLUMBER. Vijf ondernemers die werken aan spannende innovaties in het culturele veld. De onderwerpen zijn heel divers: het beter benutten van onze daken, internetcultuur, het intensiveren van je kunstbeleving, een nieuwe aanpak van cultuureducatie en een online kunstgalerie.

We kijken ernaar uit om de komende maanden met deze enthousiaste groep te werken en stellen ze hier alvast kort aan je voor.

ARTMSTRS (Loek van Walsem)
ARTMSTRS is een online galerie in dienst van de kunstenaar. Ze biedt kunstenaars een betrouwbaar platform dat door middel van korte doelgerichte trainingen in presentatie en fotografie via een vastomlijnde structuur kunstenaars wereldwijd in contact brengt met de juiste kunstkoper. Door de kunstkoper mee te nemen in het persoonlijke verhaal achter de kunstenaar en zijn kunst worden online drempels weggenomen. Hun missie is de kunstenaar te ontzorgen door samen toe te werken naar een regelmatige stroom van inkomsten uit de online verkoop van kunst.

The Hmm (Lilian Stolk)
The Hmm is een inclusief platform voor internet- en digitale cultuur. Via evenementen, online onderzoeksdossiers en educatieve programma’s reflecteren ze op digitaal gedrag van mensen, de nieuwste internettrends, de mechanismen achter Big Tech—miljardenbedrijven als Meta en Google— en hun impact op de samenleving. Dat doet The Hmm door verschillende perspectieven samen te brengen: van kunstenaars tot autodidacte makers en van fans tot wetenschappers. Daarnaast brengen ze ook in praktijk wat uit deze ontmoetingen voortkomt, door te experimenteren met nieuwe tools, het bouwen alternatieve platforms en formats voor hun evenementen, en het gebruik van privacy-vriendelijke tools binnen de organisatie.

De deelnemers met coaches Nienke, Marleen en Jon en trainers Anne en Terry. Van Linkboven: Nienke, Alexander, Terry, Jon, Lotte, Loek, Suze, Evelien, Anne, Lilian en Marleen

ROEF (Alexander van der Meer)
ROEF, het jaarlijkse Festival op het dak, vraagt aandacht voor onbenutte ruimte op de bovenlaag van de stad. Amsterdam heeft namelijk een groot gebrek aan ruimte én groen, terwijl op de daken nog 12 vierkante kilometer braak ligt. Dat zijn 25 Vondelparken! Platte daken vormen zelfs het grootste braakliggende terrein van Nederland. Dat moet veranderen, meent het team achter ROEF. Het daklandschap kan een bijdrage leveren aan een meer duurzame, klimaatbestendige, biodiverse, inclusieve en levendige stad. Het dakoppervlak biedt in potentie ruimte voor energieopwekking, regenopvang, het verbouwen van gewassen, recreatie, sport, wonen, werken én kunst en cultuur. Kortom, een wereld vol mogelijkheden boven ons hoofd! ROEF heeft, naast het organiseren van culturele evenementen, als moonshot doel om een eigen openbaar dakpark te realiseren in 2025, als cadeau aan de jarige stad Amsterdam die dan 750 jaar oud is.

Komvoor (Lotte Schrijvers en Evelien Kerkhof)
Komvoor is een educatief ontwerpbureau gevestigd in Enschede. Komvoor maakt verschillende soorten educatie; onder andere tentoonstellingen, audiotours en lespakketten. Op dit moment zijn Evelien en Lotte (educatief ontwerpers) bezig met een project om educatieve aanbieders inzicht te geven in het curriculum van het basisonderwijs. Zo kunnen aanbieders bekijken welke onderwerpen er in welke groep aan bod komen en kunnen ze methodevervangend en vakoverstijgend werken.

Festival Cement/ SLUMBER (Suze van Miltenburg en Janneke Defesche)
Festival Cement is een negendaags festival in ‘s-Hertogenbosch waar je werk van een nieuwe generatie podiumkunstenaars ontdekt. Daarnaast is Festival Cement voor professionals een levende database vol kennis over hedendaagse ontwikkelingen in de (podium)kunsten. Die kennis zetten ze in om te komen tot vernieuwende projecten, die weer leiden tot nieuwe kennis en uiteindelijk: verandering. Vanuit een meerjarig onderzoek naar impact binnen de culturele sector, ontwikkelt Festival Cement tijdens de Incubator een nieuw concept: SLUMBER, een interactieve digitale tool die de persoonlijke kunstervaring van publiek vangt en verlengt en je als bezoeker verleidt om voorbij je oordeel te kijken.