Art-up Incubator deelnemer: Studio Immersief

Afgelopen september is er weer een nieuwe Art-up Incubator gestart. In deze vierde editie begeleidt Art-up de komende maanden vijf deelnemers om een volgende stap te zetten in hun onderneming en ondernemerschap. Tijdens verschillende trainingsdagen, intervisiesessies en coachingmomenten werken deelnemers aan het aanscherpen van hun waardepropositie en positionering, het opzetten van een duurzaam financieringsmodel en het ontwikkelen van persoonlijk leiderschap. In deze reeks maak je kennis met de deelnemers van het programma, hun organisaties en hun ervaringen als cultureel ondernemer.

In dit blog maken we kennis met Danny van Zuijlen van Studio Immersief. Studio Immersief is een productiehuis dat immersieve theatervoorstellingen maakt voor een nieuwe, jonge generatie theaterbezoekers tussen de 18 en 35 jaar. 

“Binnen immersief theater worden principes uit het theater met elementen uit gamedesign gemengd. Waar publiek bij een reguliere voorstelling, veelal passief, op een stoel zit, is deze vorm actief en geeft het de bezoeker de mogelijkheid onderdeel te zijn van een exploratieve verhalenwereld. Iedereen beleeft op die manier een eigen, unieke voorstelling.”

In hun voorstellingen nodigt Studio Immersief bezoekers uit om een eigen ontdekkingsreis te ondergaan in een driedimensionaal decor. Het theatrale verhaal wordt gedragen door elementen als VR, rekwisieten, beeld, licht en geluid. Op die manier ervaar je de voorstellingen van Studio Immersief via al je zintuigen, legt Danny uit: “Ons publiek ervaart de verhalen van onze voorstellingen via zicht, geluid, aanraking, smaak en geur. Bijvoorbeeld in onze voorstelling ‘Op klompen door de Dessa’ in 2021/2022, over Nederlandse soldaten in Indonesië tussen 1945 en 1949. Het publiek kon spekkoek proeven en nootmuskaat, djahé en koenjit ruiken. In de jungle scene in dit stuk wekten we de illusie van die omgeving door de nauwe ruimte extreem warm te maken en met natgemaakte houtsnippers rook je aardse geuren.”

Deze nieuwe vorm van theater lijkt goed aan te sluiten bij de behoeften van jongere doelgroepen: “We maken theater waarbij je niet op een stoel zit, maar door het verhaal heen loopt. Wij nemen ‘the next generation’ theaterpubliek mee in een theaterervaring die speels, flexibel en spannend is.”

Danny van Zuijlen

Inmiddels heeft Studio Immersief zes producties op hun naam staan, waarvan er drie succesvol zijn afgerond en op dit moment nog drie te bezoeken zijn. Het tempo waarop op dit moment geproduceerd wordt maakt dat het lastig is om af en toe bewust stil te staan en tijd vrij te maken voor reflectie, vertelt Danny. Binnen de Art-up Incubator hoopt Danny een stapje terug te doen en weg te stappen uit de waan van de dag, om zijn dromen, visie en strategie verder aan te scherpen: “Door een deelname aan het Incubator programma hoop ik meer rust te krijgen in de organisatie, tijd te creëren voor reflectie en nieuwe inzichten te krijgen om onze bedrijfsvisie steviger te maken. We zijn aan het pionieren en zijn tegelijkertijd met een scale-up van de organisatie bezig. Dat brengt vraagstukken met zich mee. In de veilige leeromgeving van Art-Up kunnen we deze vraagstukken delen en leren van het inzicht van andere deelnemers.”

Benieuwd naar de andere deelnemers van de Incubator? Lees hier het interview met Annette Knol van FAAM, het interview met Henk Rigters van Mooiedingenmakers en het interview met Maaike Meindertsma van WILLOW Online Art Space.

Ben jij cultureel of creatief ondernemer en wil je een stap maken met de ontwikkeling van je organisatie én ondernemerschap? Meld je dan nu aan voor de Art-up Incubator!