ROEF: "VERBEELDINGSKRACHT OP DE AMSTERDAMSE DAKEN”

Maak kennis met de cultureel ondernemers en hun initiatieven die meedoen aan de derde Art-up incubator. Gedurende vier maanden gaan zij hard aan de slag om nog meer impact te maken in de cultuursector. In dit artikel Alexander van der Meer, Co-directeur van ROEF Amsterdam.


Wat is
ROEF en vanuit welke visie en welke behoefte is dit project gestart? 
Roef is een jaarlijks cultureel festival op de Amsterdamse daken. Wij vragen met onze evenementen aandacht voor onbenutte ruimte op de bovenlaag van de stad. Amsterdam heeft namelijk een groot gebrek aan ruimte én aan groen. Dit terwijl er zo’n 12 vierkante kilometer braak ligt op daken in de stad. Platte daken vormen zelfs het grootste braakliggende terrein van Nederland. Wij vinden dat dit moet veranderen. Het daklandschap kan een bijdrage leveren aan een duurzame, klimaatbestendige, biodiverse, inclusieve en levendige stad. ROEF zet de verbeeldingskracht van kunst en cultuur in om de potentie van daken onder de aandacht te brengen. 

Wat mis je op dit moment in de cultuursector?
Ik vind dat meer culturele organisaties mogen inzien dat ze een enorm potentieel (in verbeeldingskracht) hebben om urgente, maatschappelijke thema’s zoals klimaatcrisis, armoede, de vluchtelingencrisis en gentrificatie bespreekbaar te maken. Met ROEF doen wij dit heel letterlijk door het inzetten van een culturele programmering om een boodschap over te brengen, maar meer engagement zou de sector sieren.

Waar loop je als culturele start-up tegenaan?
Organisatorisch kijken we hoe we op een verantwoorde manier onze organisatie kunnen versterken. We kunnen meer mankracht gebruiken om al onze ambities te verwezenlijken, maar goed groeien is geen sinecure. We zijn zeven jaar geleden begonnen met ROEF en zijn in die jaren flink gegroeid. Niet alleen in het aantal evenementen en samenwerkingen maar ook op inhoudelijk vlak. We stellen onszelf ook continu de vraag: hoe zorgen wij voor échte impact bij de ingebruikname van het daklandschap?

Waarom doe je mee aan de Art-up incubator? 
We hopen met behulp van Art-up onze strategie verder aan te scherpen. We zijn op een punt aangekomen waarbij we flink uitbreiden en grotere samenwerkingen aangaan, daarbij is het belangrijk dat we ons in de juiste richting ontwikkelen. 

Op wat voor manier verandert de (cultuur)beleving van een stad als er meer gebruik wordt gemaakt van de daken?
Daken bieden een uniek perspectief: uitkijken over de stad doet je reflecteren op jezelf en je eigen rol in de stad. Het is een plek waar je ontspanning kan vinden temidden van de drukte. Het dak is een unieke plek die bijvoorbeeld aan een voorstelling een bijzonder karakter kan geven.

Een Amsterdams daklandschap van ruim 25 keer de oppervlakte van het Vondelpark; hoe zien die daken er in jullie dromen uit?
Het droom-dak is een dak dat door Amsterdammers gebruikt kan worden! Denk bijvoorbeeld aan een openbaar dakpark, waar cultuur kan floreren met live muziek, theater en exposities. Waar innovatie op het gebied van duurzaamheid met zonnepanelen, waterretentie en vergroening wordt gepresenteerd. Waar dit gecombineerd wordt met kunst op het dak. Waar men kan sporten, en je kan eten en drinken van zonsopkomst tot zonsondergang. ROEF heeft dan ook als moonshot doel om een eigen openbaar dakpark te realiseren in 2025, als cadeau aan de jarige stad Amsterdam die dan 750 jaar oud is. Ik zie ons daar al staan in 2025!