ARTMSTRS: “KUNSTENAARS WERELDWIJD IN CONTACT BRENGEN MET DE JUISTE KUNSTKOPER”

Maak kennis met de cultureel ondernemers en hun initiatieven die meedoen aan de derde Art-up incubator. Gedurende vier maanden gaan zij hard aan de slag om nog meer impact te maken in de cultuursector. In dit artikel Loek van Walsem over zijn platform ARTMSTRS.


Vanuit welke visie en welke behoefte ben je
ARTMSTRS gestart? 
Ik voelde mij geroepen een platform te bouwen van én voor beeldend kunstenaars dat hen ontzorgt én helpt hun werk beter te presenteren. Dit wil ik doen door middel van korte, doelgerichte trainingen. Daarnaast wil ik kunstenaars van over de hele wereld in contact brengen met de juiste kunstkoper. 

Waarin onderscheid ARTMSTRS zich van andere online kunstplatformen? 
Het unieke aan ARTMSTRS is de actieve connectie met de kunstenaars. Wij onderscheiden ons van andere platformen door de manier waarop wij de kunstenaar ontzorgen. We helpen de kunstenaar bij het creëren van een regelmatige stroom van inkomsten. Dit met als doel dat de kunstenaars zich weer kunnen gaan focussen op hun kern: het maken van kunst. ARTMSTRS zorgt voor de juiste marketing en het promoten van de kunstenaars pagina’s met een biografie en werk(en) van de kunstenaar. Door de kunstkoper mee te nemen in het persoonlijke verhaal achter de kunst worden online drempels zoveel mogelijk weggenomen. Het platform is beschikbaar voor een brede groep kunstenaars, zowel ervaren als startende kunstenaars kunnen er terecht. Alle kunstwerken worden voor plaatsing gecureerd door het platform.

Wat mis je op dit moment in de cultuursector?
Ik merk dat veel kunstenaars ondernemersvaardigheden missen. Waardoor er (vaak onbewust) te weinig focus ligt op de verkoop en exposure van hun werk. 


Waar loop je als culturele start-up tegenaan?
Ik liep bij het beginnen van mijn start-up tegen financiële vraagstukken aan. Als start-up heb je geld nodig. Toen ik het idee opvatte voor ARTMSTRS ben ik direct aan de slag gegaan met een subsidieaanvraag uit het corona transformatiebudget. Deze werd toen maar gedeeltelijk toegewezen. Daardoor moest ik opzoek naar de financiering van het overige budget. Uiteindelijk is dit gelukt via een culturele lening bij Cultuur+Ondernemen. Naast financiering is het belangrijk om een goed team om je heen te hebben, dat moet je als startup gaan samenstellen. Ik heb gezocht naar mensen met specifieke kennis die het team kunnen aanvullen. 

Waarom doe je mee aan de incubator?
Ik merkte dat ik bij de opstart van ARTMSTRS behoefte had aan extra kennis. Ik hoop dan ook dat de incubator mij toepasbare kennis gaat brengen, waarmee ik aan de slag kan in verschillende fases van het platform. En dat het traject mij helpt om mijn project waar nodig bij te sturen en door te ontwikkelen.

Hoe is de verdeling tussen offline en online kunstverkoop de afgelopen jaren verschoven, en hoe denk je dat dit verder zal gaan ontwikkelen?
De online kunstmarkt is in tien jaar tijd enorm gegroeid en de verwachting is dat dit de komende jaren zal doorzetten. Ook zie je dat er een sterke aanwas is van young collectors die online hun eerste kunstaankoop doen. Het aantal young collectors dat online zijn eerste kunstaankoop deed was in 2020 zo’n 14% en steeg in 2021 naar 31%. Die groei willen we met ARTMSTRS faciliteren.