KOMVOOR: “DE CULTUUR- EN ONDERWIJSSECTOR MOETEN ELKAAR BETER GAAN BEGRIJPEN”

Maak kennis met de cultureel ondernemers en hun initiatieven die meedoen aan de derde Art-up incubator. Gedurende vier maanden gaan zij hard aan de slag om nog meer impact te maken in de cultuursector. In dit artikel Evelien Kerkhof en Lotte schrijvers met Komvoor.

Vanuit welke visie en behoefte zijn jullie je project gestart? 
Wij, Evelien Kerkhof en Lotte Schrijvers doen mee aan de Art-up incubator vanuit Komvoor, een educatief ontwerpbureau uit Enschede dat uitdagende leersituaties voor kinderen en jongeren bedenkt, ontwikkelt en verspreidt. Onze programma’s bieden op verrassende en innovatieve manieren onderwijs aan, maar blijven wel binnen de kaders van het reguliere onderwijs. Op die manier willen wij methodevervangend werken. Dat wil zeggen dat we een gedeelte van het lesaanbod dat normaal gesproken in het reguliere onderwijs wordt behandeld, buiten het klaslokaal plaatsvindt. De leerlingen doen dezelfde kennis op, maar via nieuwe manieren. Hierdoor kan de leraar de methodeboeken aan de kant leggen en ons lesmateriaal gebruiken, zonder zorgen dat er inhoud wordt overgeslagen. Om onze partners uit de cultuursector te helpen het basisschoolcurriculum beter te begrijpen hebben wij een poster ontwikkeld. Wanneer de cultuursector de onderwijssector beter begrijpt kunnen ze elkaar versterken.

Wat mis je op dit moment in de cultuursector?
Op dit moment missen wij een sterke connectie tussen de cultuursector en de onderwijssector. In de praktijk blijkt het lastig om goede samenwerkingen tussen de twee sectoren op te zetten. Wij horen vaak vanuit de cultuursector dat er vanalles wordt aangeboden maar dat het onderwijs daar zelden intensief gebruik van maakt. Vanuit de doelstelling om de twee sectoren aan elkaar te verbinden en elkaar beter te leren verstaan is ons project ontstaan. Wij geloven dat er bij een sterkere connectie mogelijkheden ontstaan voor kinderen om op nieuwe manieren te leren.

Workshop met de eerste versie van de poster.

Waar loop je als culturele start-up tegenaan?
Het project is ontstaan als afstudeeropdracht van Evelien, zij heeft met onder andere musea gesproken en een product ontwikkeld dat musea helpt hun aanbod te koppelen aan onderwerpen in de lesstof van groep één tot en met acht. Ons product is in eerste instantie een tool die cultuureducatoren inzicht geeft in de opbouw en de onderwerpen van het lesprogramma van scholen. Met deze tool willen we cultuurinstellingen helpen cultuuraanbod te ontwikkelen dat goed aansluit op dit lesprogramma. Op die manier grijpt het in op de dagelijkse invulling van de leerkracht in plaats van slechts een extra activiteit te zijn die naast het curriculum bestaat. We willen hier ook aanvullende trainingen en workshops aan verbinden die als diensten naast het product worden aangeboden. De dienst en het bijbehorende businessplan moeten we nog ontwikkelen. Hierbij lopen we tegen een aantal vragen aan zoals, hoe richt je de financiën in en hoe pak je de verkoop van de producten aan?

Waarom doe je mee aan de Art-up incubator? 
Wij zijn allebei creatievelingen, het concept bedenken en uitwerken vinden wij leuk, maar de commerciële mindset die nodig is om het product en de diensten succesvol te verkopen mist bij ons. Wat wij hopen op te steken van de incubator is inzicht in het runnen van een bedrijf, het schrijven van een sterk businessplan en het opzetten van een goede marketingstrategie.

Welke innovaties zorgen voor sprankelend lesmateriaal? En wat levert dit op?
Wij besteden veel aandacht aan ons lesmateriaal, en letten dus goed op de vormgeving, de tekst en het lettertype. Wij zorgen dat dit bij de doelgroep past en testen dit ook met de doelgroep. Daarnaast maken wij gebruik van vooruitstrevende technieken zoals audiotours, video’s, AR en interactief materiaal waarbij de leerling zelf aan de slag mag. Op die manier kan leren een spannende ervaring buiten het klaslokaal om zijn.

Kinderen tijdens Stoepkrijt voor vrijheid, een programma van Komvoor.